Tour de France

De afgelopen week werden wij opgeschrikt door de Direction Generale car number 1, de knalrode Škoda van Christian Prudhomme, de immer charmante directeur van de Tour de France, die met de daarbij behorende centenkraam en veel lawaai langs ons dorpje in de Perigord denderde.

Genoemde Chris laat de fiets staan sinds hij een knalrode auto van de zaak heeft, een elektrische Škoda Enyaq, de ideale auto voor een weekend weg met jouw Zaterdagfamilie. Met een actieradius van 580 km rijd je naar de Ardennen en weer terug, aldus de website van de oorspronkelijk Oostenrijkse-Hongaarse vélocipedefabriek Slavia uit de late 19e eeuw.

De tweewieler van Slavia kreeg er in 1906 twee bandjes bij en groeide uit tot een trotse voiturette, nu te bewonderen in het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Ook al knalrood, net als de Direction Generale car number 1 van de huidige directeur van de Tour de France. En anders dan bij de fiets van Slavia zat er zelfs al een rem op.

De berijder van car numer one is overigens niet de tourdirecteur zelf, maar Gilles Maignan, een oud-wielrenner die de sportbobo met een maximum van 80 km per uur voor de fietsers uit kart. De Direction Generale car number 1 start hiertoe iets eerder en passeert ook altijd als eerste de meet bij elke etappe van het Franse fietsfestijn. Waarmee de tourdirecteur Christian Prudhomme ook dit jaar de meest succesvolle deelnemer aan de Tour de France is.

Bij de eerste Tour in 1903 waren er nog geen auto’s betrokken, maar wel speelde de trein een rol. De eerste winnaar van die Tour, de schoorsteenveger Maurice Garin, nam bij de laatste etappe van Nantes naar Parijs de trein en kwam zodoende drie uur voor het peloton ontspannen over de meet. Bij gebrek aan een wedstrijdreglement was dat niet verboden. Maar uiteindelijk werd hij toch met drie van zijn kornuiten gediskwalificeerd.

Hoe anders was het dit jaar toen de alom bejubelde Maurice Garin in zijn knalrode Škoda ook bij ons in de Perigord etappe na etappe won. Onze kleine Donney een fervent sprintertje, dat graag in hoge snelheden achter andere honden aanstekkert en bij gebrek daaraan ook genoegen neemt met een fietser of een automobiel, zag het aangelijnd met lede ogen aan. Teleurgesteld dat ze niet mocht meedoen aan de etappe Auriac-Villeneuve sur Lot.

Ons zonnestraaltje had de knalrode  Škoda van Maurice er in Villeneuve er ongetwijfeld gemakkelijk uit gelopen.